17 juni 2023 - Reisverslag uit Les Deux Alpes, Frankrijk van Hans Arnhem - WaarBenJij.nu 17 juni 2023 - Reisverslag uit Les Deux Alpes, Frankrijk van Hans Arnhem - WaarBenJij.nu

17 juni 2023

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

17 Juni 2023 | Frankrijk, Les Deux Alpes

Ce n’est pas fini tant que ce n’est pas fini of in goed Nederlands; It ain’t over till it’s over.

We hebben ons verblijf op deze prachtige camping in dit schitterende gebied met 1 dag verlengd omdat we hier nog niet ‘klaar’ waren. Al vraag ik mij af of je dat hier ooit bent. We raken niet uitgekeken. De beek ruist en bruist onverminderd langs ons, gevoed door de waterval ver boven ons in de bergen. Maar je hoort het niet eens meer, beter gezegd het stoort je niet meer.

We gaan vanochtend eerst met de kabelbaan naar het dorpje Les Deux Alpes op ruim 1600 meter hoogte.

Ik durf te zeggen dat ik, hoewel ik nooit geskied heb, al in menige kabelbaan gezeten heb. Ik heb vroeger ook veel gekampeerd, vaak in bergachtige gebieden, en als er een kabelbaan in de buurt was dan gingen we er in. Nu dus ook. Onze 2e kabelbaan trip deze vakantie. Ik moet eerlijk zeggen dat we, na 7 weken onderweg, en allebei heel lang na moesten denken waar en wanneer we die andere kabelbaan trip ook alweer gemaakt hadden. Dat bleek dus Gibraltar te zijn, een eeuw geleden.

Het is een 4 persoonscabine waar we met z’n tweeën in mogen. Veel wandelaars, paragliders en mountainbikers gaan ook (met mtb uiteraard) omhoog.

Het dorpje les Deux Alpes is een typisch wintersportdorp met heel veel sport-souvenirs-winkeltjes, restaurants en hotels. Het is nog geen seizoen en dus is 80% gesloten. Dat maakt de pret er niet minder om. Ik hou ervan en hoop voor deze ondernemers dat er van de winter 5 meter sneeuw valt.

Na de wandeling door het dorpje zetten we ons op een bankje met een uitzicht over het dal en de paragliders en mountainbikers .

Wow…. Als ik 46 jaar jonger was dan wist ik wel!

Na een half uur gaan we de lift weer in en krijgen nu, als je naar beneden gaat, natuurlijk het mooiste uitzicht!

We durven te bekennen dat we verliefd zijn geworden op dit stuk Frankrijk….

Na de lunch gaan we naar het zwembad en waar ik al bang voor was gebeurde. Nadat ik in het water was gesprongen kwam de Franse badheks mij vertellen dat ik niet met een sportbroek mocht zwemmen. Dat had ik al gezien want stond duidelijk aangeplakt.

Ik verweerde mij echter, in mijn beste Frans, dat ik een maillot de bain type sportbroek had en dat is prima toch? Nou, niet volgens Eucalypta dus. Zo’n zwembroek was prima voor een zwembad op de camping maar niet voor een municipal zwembad! Ik kon met 2 machtige borstcrawlslagen naar het trapje terugzwemmen en klaar.

Ze zei nog dat er een ‘maillot de bain distributeur’ in de kleedruimte stond waar ik een deugdelijke zwembroek kon kopen. Ik ben daar, voor de vorm, nog even gaan kijken maar ik had echt geen zin om € 15,- voor een zwem niemendalletje uit te geven.

Ik ben later nog even uitgebreid gaan douchen, dat mocht wel blijkbaar.

Terug op de camping kijken we nog even om eens heen, dit uitzicht moeten we koesteren.

Morgenochtend ontbijten we voor de laatste keer in deze omgeving.

De terugreis gaat beginnen maar dat is ook goed.

We zijn 7 weken onderweg, hebben tot nu toe 6300 km gereden, de camper moet echt dringend schoongemaakt worden, de buitenkant dan, ook komt er een APK aan, en er moet ook het nodige gerepareerd worden want zoals eerder opgemerkt; er gaat van alles kapot.

We gaan jullie op de hoogte houden van onze laatste 1000 kilometers richting Naaldwijk, heel spannend gaat dat niet worden, hoewel … cliffhanger … we gaan er uit met een knaller!

De rest van de dag …