Dinsdag 23 mei 2023 - Reisverslag uit Figueira da Foz, Portugal van Hans Arnhem - WaarBenJij.nu Dinsdag 23 mei 2023 - Reisverslag uit Figueira da Foz, Portugal van Hans Arnhem - WaarBenJij.nu

Dinsdag 23 mei 2023

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

23 Mei 2023 | Portugal, Figueira da Foz

De bedoeling is om vandaag naar het zuidwesten te gaan, richting Figueira da Foz, een rit van 183 km.

Ter voorbereiding daarop hebben we gisteravond een koude douche genomen! Niet geheel vrijwillig overigens maar we kregen het water niet warm. Vanochtend nogmaals een poging ondernomen én de handleidingvan de kranen, die notabene ín de douche hing, gelezen en toen kwam er wel warm water uit. De clou; blauw is warm en rood is koud. Zo eenvoudig kan het leven zijn.

Zoveel mogelijk binnendoor dus richting kust! Smalle bergweg, prachtige route (Douro dal) en veel te grote tegenliggers. Vrachtwagens die full pull uit de tegenoverliggende richting naar beneden kwamen denderen, basaltblokken van meer dan 3 x 3 x 3 meter op de oplegger hadden liggen. Of een vrachtwagen achter je, bestuurd door iemand die op bekend terrein was en niet veel zin had om opgehouden te worden door een Nederlandse tourist in een campertje. Maar het ging allemaal goed. Toen een wegomlegging. Dat vond TomTom niet leuk en hij liet het volledig afweten. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik hem niet met mijn telefoon had verbonden en het apparaat dus geen directe verkeersinformatie had doorgekregen.

MarjokeMarjoke, samen met Google maps, kwam er ook niet meer uit dus toen op een gegeven moment maar op goed geluk ergens rechtdoor gegaan want met het advies “ja rechtdoor of rechtsaf, ik weet het ook niet meer” kon ik niet zoveel.

Ik zag op de TomTom display na een uur rijden dat we nog 183 km hadden te gaan. Dat was ook de beginstand toen we vertrokken! Een uur gereden en eigenlijk geen meter opgeschoten.

Uiteindelijk kwamen we toch op een snelweg terecht en reden we vlot naar de eindbestemming. Prachtig gebied trouwens, dat Douro dal.

We zijn nu echte nomaden/camperaars; staan voor heel weinig op een groot parkeerterrein in een zeer toeristisch stadje op nog geen 500 meter van het strand! We kunnen ons voorstellen dat het hier zomers ‘een beetje druk’ kan zijn.

Terrasje gepikt, even de overdekte groente/vis/souvenir markthal overgelopen. Een van de meest deprimerende ‘centro commercials’ doorgelopen (met wél een mooie wolwinkel trouwens) en toen stukje pier gewandeld.

‘s-Avonds werkelijk schandalig lekker gegeten in een visrestaurant; een soort paella-schotel maar dan Portugees, met een flesje wijn erbij uiteraard.Vraag; is het zorgelijk dat je 3 weken geleden een glas wijn bij je eten bestelde en het nu heel gewoon vindt om een fles te bestellen?

Dan terug naar onze camper om uit te rusten van een wederom prachtige maar ook wel vermoeiende dag want ik ben nog absoluut niet fit maar het werk moet door!

Resumé na 3 weken;

• We hebben inmiddels bijna 3.100 km gereden
  • De weken zijn omgevlogen en er is ook best wel veel gebeurd met ons in de Wohnmobil.
  • Ons oorspronkelijke plan om ‘rondje Portugal - Spanje’ te doen hebben we bijgesteld. Niet vanwege de pech, want leverde uiteindelijk hooguit 2-3 dagen vertraging op, maar just because.
  • We willen nu in ieder geval naar de Algarve en als we daar dan toch zijn door naar Gibraltar.
  • Dan de terugtocht door Spanje of toch weer door Portugal. We zijn namelijk best een beetje onder de indruk geraakt van dit land vanwege de natuur en verschrikkelijk vriendelijke mensen (en de wijn). Het is een stukkie rijden maar zó de moeite waard!
  • Alleen maar mooi weer, zal dat ooit gaan vervelen?
  • We moeten morgen dringend op zoek naar een wasserette want de was begint echt vreselijk te meuren…….

De rest van de dag …