Dag 21 Arles - Le Bourg d'Oisans 20-5-2016 - Reisverslag uit Huez, Frankrijk van Hans Arnhem - WaarBenJij.nu Dag 21 Arles - Le Bourg d'Oisans 20-5-2016 - Reisverslag uit Huez, Frankrijk van Hans Arnhem - WaarBenJij.nu

Dag 21 Arles - Le Bourg d'Oisans 20-5-2016

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

20 Mei 2016 | Frankrijk, Huez

Tja, ik begin maar bij het begin van een topdag!
We vertrekken voor ons doen vrij vroeg. Het voordeel dat we daarmee zouden bereiken raken we bij Avignon kwijt. Er is ooit een liedje geschreven over een brug aldaar maar die nekt ons. We ‘verliezen’ een half uur. Maar als we de stad eenmaal uit zijn wordt dit verlies ruimschoots gecompenseerd door de omgeving waardoor wij rijden. Onafzienbare velden met druivenranken, en daartussen vele borden van cave’s met wervende teksten om ons naar binnen te lokken! We laten ons echter niet zomaar verleiden..... of toch wel...
De cave die wij bezoeken is zeer modern. Zo’n 2 jaar geleden verbouwd tot de moderne ruimte die het nu is; witte muren, donkerrode toonbank, aan de rechtermuur 6 eiken plankjes van 30 x 30 cm en zo’n 5 cm dik waarop de 6 verschillende soorten wijn staan uitgestald die er worden verkocht. Eronder op de grond de wijn in dozen verpakt.
In de linkermuur een nis met daarin 3 flessen chateauneuf du pape. In tegenstelling tot de bij de andere wijnen staat daar geen prijs bij....vWe zijn het gelijknamige dorp overigens net daarvoor gepasseerd.
De verkoper is zeer aardig en verontschuldigt zich volkomen terecht voor zijn beroerde Engels. Ik doe dat voor mijn Frans.
We proeven een zeer lekker wijntje uit de streek (en spugen het NIET uit) en kopen wat flessen alsmede een paar flessen rosé.
We lunchen naast een bergbeek en zijn dan al een stukje bergopwaarts geraakt. We hebben dan inmiddels besloten om vandaag de Alp d’Huez te willen bereiken.
Na de lunchstop begint het echte klim en stuurwerk. Op de smalle bergweggetjes komen we weinig tegenliggers tegen. Dat is ‘best prettig’. Het ‘motortje’ in het vooronder doet het ook best. Zonder moeite sleurt ie ons de bergen over. Ik ben al eens eerder in deze buurten geweest maar je ziet de schoonheid van het landschap beter met het verstrijken van de jaren denk ik. Geweldig. We roepen deze dag unaniem uit tot ‘de mooiste routedag’. We maken wat fotostops en vorderen gestaag.
Omstreeks 16.30 uur bereiken we de camping in Le Bourg d’Oisans aan de voet van de Alp d’Huez. Ook hier is het seizoen nog niet begonnen. De helft van de camping is nog dicht (waaronder ook het zwembad) op het stuk dat wel open is vinden wij met moeite een passend plaatstje. Ons rijdende huis is groter dan we dachten...
Marjoke zoekt, vindt en slingert een wasmachine aan en op het laatste stukje zon op ons plekje nuttigen wij nog even een glaasje druivensap.
Na het eten fietsen we nog even het dorpje in en op de terugweg rijden we een klein stukje voorbij de camping om alvast een blik te werpen op ons doel voor morgen; de Alp d’Huez. Best een pittig heuveltje......

• 20 Mei 2016 - 22:28

Hetty:

Spannend hoe het morgen zal gaan op de fiets!

• 21 Mei 2016 - 09:49

Bram En Ada:

Jongens, wat hebben jullie een te gekke vakantie! Genieten maar!!!!! XXX Ada en Bram