Dag 8 En opeens zitten we in Italie - Reisverslag uit Piano Porlezza, Italië van Hans Arnhem - WaarBenJij.nu Dag 8 En opeens zitten we in Italie - Reisverslag uit Piano Porlezza, Italië van Hans Arnhem - WaarBenJij.nu

Dag 8 En opeens zitten we in Italie

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

09 Juni 2022 | Italië, Piano Porlezza

Als we onder een half bewolkte hemel Frauenfeld verlaten worden we vriendelijk uitgezwaaid door de campingbeheerder, die mogelijk voor het eerst Nederlanders op zijn camping heeft gehad.

Het plan is om vandaag op een camperplaats in Andermatt op de Gotthard te overnachten, op 1445 meter hoogte. Dan kan best fris worden dus.

We rijden eerst door een typisch Zwitsers ‘heuvellandschap’ in de felle zon afgewisseld met bewolking en af en toe een druppel regen.

Omdat we gekozen hebben voor ‘tolwegen vermijden’ gaan we over landwegen en door dorpen. Grappig om het verschil met b.v. Franse dorpjes te zien. Hier is alles schoon en geordend. In Frankrijk houden veel huisjes elkaar overeind en is het veel rommeliger.

We stoppen bij een heuse Zwitserse supermarkt. Door Marco waren we al gewaarschuwd ….. niet normaal zo duur hier. Tenminste, ik vind 10 eieren voor ruim 6 euro best veel.

We maken nog een hele leuke lunch tussenstop bij een Maria kapelletje in een schitterend landschap als het begint te regenen.

We rijden langs het meer van Schwyz, prachtig ….. denken wij. Het regent namelijk verschrikkelijk en er is erg veel mist. We zien er niet zoveel van dus. De camperplaats bovenop de Gotthard wordt in onze beleving ook steeds onaantrekkelijker. Om daar een hele middag en avond binnen te zitten trekt ons niet aan. Het voordeel van een camper; je wijzigt je bestemming gewoon. Na goed overleg (ja ja) besluiten we om maar door te rijden naar Italie. We gaan, net voordat we achteraan aan moeten sluiten in de enorme file, voor de Gotthardtunnel van de snelweg af. In een dorpje stellen we onze navigatie en ons doel bij en missen hierdoor die file op die snelweg want wij rijden paralel naar het begin van de 17 km lange tunnel. Mazzel dus.

Je verwacht het niet maar; met regen de tunnel in, 17 km verderop aan de andere kant van de berg stralende zon! Dat zochten we dus.

We rijden dan verder via Lugano (dwars de stad, bijzonder) en langs de oever van het meer van Lugano naar Dongo. Nog nooit van gehoord maar met een leuke camping. Als we door Piano Porlezza rijden is Marjoke het echter zat en zoeken we een camping dichterbij.

Dat is dus in dit dorp. Zo gezegd zo gedaan en we staan nu dus aan de oever van het Lago Piano. Nooit van gehoord maar prachtig.

We hebben al met al een schitterende rit gehad vandaag. We hebben genoten van de omgeving, Ook veel ‘ondergronds’ gereden, bij elkaar rond de 25 km denk ik. Ik wilde de tunnels nog tellen maar was het bij de 4e al kwijt geloof ik.

De rest van de dag….

• 09 Juni 2022 - 19:13

Marco:

Fijn dat jullie de boel voor verkennen

• 09 Juni 2022 - 20:37

Bram En Ada:

Geweldig hoor, Marjoke en Hans. En groot gelijk om door te rijden naar Italie! Nu heerlijk van de zon in het mooie Italie genieten.
    Liefs, Bram an Ada. Xxx