Dag 1. Comines - Reisverslag uit Comines, Frankrijk van Hans Arnhem - WaarBenJij.nu Dag 1. Comines - Reisverslag uit Comines, Frankrijk van Hans Arnhem - WaarBenJij.nu

Dag 1. Comines

Door: H@ns

Blijf op de hoogte en volg Hans

01 Juni 2018 | Frankrijk, Comines

Dag 1 Comines
Vrijdag 1 juni 2018

Om 10.45 uur werd de motor gestart en vertrokken we.
Iets later dan gepland maar dat kwam door de buren. De ene na de andere kwam vragen waar we dit weekend nou weer naartoe gingen. Geduldig als ik ben vertelde ik elk keer weer dat we ‘iets’ langer wegbleven deze keer……. De oh’s en de ah’s waren niet van de lucht natuurlijk.
Het oorspronkelijke plan (A) was om Antwerpen als eerste stop aan te doen. Dat werd echter al snel vervangen door Kortrijk (plan B, eigenlijk K). Toen kwam ik opeens een camperplaats in Comines tegen (inderdaad plan C), net over de grens van België met Frankrijk.
De TomTom werd daar dus op ingesteld. De oude TomTom was noodgedwongen weer van stal gehaald omdat onze ‘geavanceerde’ ingebouwde navigatie er het afgelopen weekend de brui aan had gegeven. Geen beeld meer, wel af en toe geluid als we een tunnel inrijden; “de GPS verbinding is verbroken”. Meer doet ie niet. Maar ik ben blij met de TomTom want deze is helemaal ‘bij’ en dus kunnen we nu niet meer verkeerd rijden tenzij ik ………
Om 12.00 uur passeerden we de grens met België en om 13.55 uur die met Frankrijk. Dat waren de ‘hoogtepunten’ van deze 1e reisdag. Het was ontzettend druk met vrachtverkeer en het begon in België te regenen maar we hebben gelukkig niet in de file gestaan.
De camperplaats Lesaffre Escargots is erg fraai. Plaats voor 6 campers die keurig in een cirkel op verharde ondergrond geparkeerd kunnen worden met een stukje gras ernaast waar je uitstekend kunt zitten…… als het droog is. Maar dat is het helaas niet.
Om 18.00 uur kregen we een rondleiding op de farm van de zeer vriendelijk eigenaresse.
Ze deed dat ontzettend leuk en vertelde met veel passie over het bedrijf dat ze samen met haar man runt. Het is zeer arbeidsintensief werk en ook handwerk; van het begin tot het eind (voor de slak dan) van het proces. Ze liet ons zien hoe een slak eet, heeft een heel klein mondje, en bij een jonge slak, met nog een doorzichtig huis, zagen we zijn hart kloppen! Gelukkig was er een Belgisch stel dat voor ons ‘tolkte’ anders hadden we er niks van begrepen ben ik bang. Maar als de slakken dus klaar voor consumptie zijn, ze mogen 1 keer eieren leggen in hun leven, worden ze gekookt, daarna met de hand uit hun huisjes gehaald, schoongemaakt en vervolgens weer terug in hun (een) slakkenhuis gestopt. Slechts 5% wordt in Frankrijk genuttigd, de rest is voor de export.
Ondanks het slechte weer een super begin van de vakantie.
Morgen richting Franse kust!

H@ns

• 01 Juni 2018 - 20:23

Walter :

"Het was ontzettend druk met het vrachtverkeer". Jullie zijn zelf vrachtverkeer, man!

Bon voyage!

Walter

• 02 Juni 2018 - 10:10

Bram En Ada:

Lieve Marjoke en Hans,

Hartstikke leuk, dat jullie ons weer op de hoogte stellen van jullie reis! Een goeie start daar op de slakkenfarm!
    Hopelijk wordt het weer snel wat beter, maar daar twijfelen we eigenlijk niet aan!
    Geniet met volle teugen en drive safe!!!!

Liefs van Bram en Ada