Dag 7 Lucon - Fronsac - Reisverslag uit Luçon, Frankrijk van Hans Arnhem - WaarBenJij.nu Dag 7 Lucon - Fronsac - Reisverslag uit Luçon, Frankrijk van Hans Arnhem - WaarBenJij.nu

Dag 7 Lucon - Fronsac

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

07 Juni 2018 | Frankrijk, Luçon

Dag 7. Lucon – Fronsac (Chateau Barrabaque)
7 juni 2018

We staan op en ontwaren een een natuurverschijnsel dat we deze week nog niet zo vaak hebben gezien; zon en een blauwe lucht!
We hebben er direct zin in en vertrekken na de nodige facilitaire plichtplegingen (water innemen, vuil water lozen e.d.) want vanavond willen we overnachten bij een wijnboer, zonder faciliteiten, op tijd richting Bordeaux.
We ontvingen vanochtend een mailtje van Klaas Gort dat de rondleidingen voor vandaag en morgen vol zijn, of we maandag willen? Nou vinden we de Gortjes erg leuk maar om daar 4 dagen voor in de buurt te blijven rondhangen vinden we wat te GORTig dus we bedanken voor de eer maar besluiten wel om langs te gaan. Misschien kunnen we wat uit de winkel Slurpen zonder rondleiding?
We rijden dus via binnenwegen richting Bordeaux en de wijnomgeving. Ik vind het heerlijk, cruisen door die dorpjes al rij je wel snel te hard, zelfs met een camper van 3.5 ton. Na de tussenstop bij een Intermarche willen we de autoweg weer op maar ik zie net op tijd het bord met doorrijhoogte 2.8 mtr boven het tunneltje hangen. We hebben thuis de dag voor vertrek nog even nagemeten en besloten om 3 meter als veilige doorrijhoogte aan te houden. Dus gekeerd en een stuk verderop over de brug gegaan, daar was ruimte genoeg. We zijn dan al een keer verkeerd gereden…. Praten en breien gaan niet samen bij mannen, ik geef het toe, daardoor miste ik een afslag.
Het maakt de nieuwe route er niet minder om overigens. Voor het mooie zijn we nog te vroeg natuurlijk want de ranken zijn net aan het uitlopen. Over 3 maanden moet het hier helemaal prachtig zijn om door te rijden.
Na veel zoeken had ik gisteravond Chateau La Riviere uitgezocht als overnachtingsplaats, uit de gids France Passion. Na enig zoeken kwamen we er dan eindelijk; wat een prachtige chateau, de oprijlaan was 2 km lang en ging door een bos over een smalle weg (1 tegenligger reed gelukkig achteruit om ons er door te laten) en uiteindelijk kwamen we op de parkeerplaats aan waar ons vehikel eigenlijk niet kon staan maar je moet wat nietwaar?
Volgende goede moed en met het pasje van France Passion in mijn knuistje betrad ik het Chateau. We werden vriendelijk begroet maar zeer vragend aangekeken toen ik in mijn beste Frans al snel gevolgd door mijn beste Engels, want dat sprak de receptioniste gelukkig ook, mijn pasje overhandigde aan de dame. Uiteraard konden we hier overnachten maar in onze eigen camper???? Ze ging raad vragen bij 2 leidinggevenden en kwam na 10 minuten terug met de mededeling dat we niet mochten overnachten in onze camper. Ik probeerde nog duidelijk te maken dat het toch echt in het Passion France boek stond maar “NON”. We dropen weer af en kozen uiteindelijk voor chateau Barrabaque. Het heeft ‘iets’ minder uitstraling dan La Riviere maar we waren er welkom.
We scoorden bij de eigenaresse van het chateau een fles rose en een fles blanc (voor de prijs waarbij je bij de Mitra een hele doos koopt) en voldeden daarmee aan onze verplichtingen; je mag er gratis staan maar moet wel iets kopen.
Prima plekje, de zon schijnt heerlijk, de rose smaakt prima, wat moet je nog meer?

H@ns